Nu implementeras SAMRE-modellen

Vid årsskiftet avslutades Samordningsförbundets insats SAMRE (Samordnad rehabilitering) efter två års arbete. Slutrapporten från SAMRE är nu fastställd av Samordningsförbundets styrelse. SAMRE:s målgrupp var sjukskrivna utan sjukpenning (saknar sjukpenninggrundande inkomst) och är aktuella för ekonomiskt bistånd. Nu har implementeringen av arbetssätten i ordinarie verksamhet påbörjats.
 
Det behövs generellt sett mer samverkan mellan kommunens olika enheter och mellan medlemsparterna. Klienterna som deltog i projektet hade oftast haft försörjningsstöd i flera år, var medelålders eller äldre. De hade en lång historik bakom sig med tidigare misslyckanden, vilket gör det svårare att motivera till en förändring och få förankring på arbetsmarknaden. Nu finns det verktyg för att ge rätt stöd från början.
 
SAMRE har tydliggjort roller och ansvar hos medlemsparterna och samlat den informationen på ett och samma ställe, vilket resulterade i SAMRE-modellen. Modellen förväntas framförallt ge effekt för personer som söker försörjningsstöd för första gången. De kan få en aktiv och effektiv handläggning från start av en socialsekreterare.
 
En extern utvärdering upphandlades våren 2018 och uppdraget tilldelades Ramboll. De ger i sin utvärderingsrapport några rekommendationer som är viktiga för att arbetet framöver ska fortsätta uppvisa goda resultat:

  • Diskutera löpande syfte, mål och avgränsning av målgruppen
  • Tydliggör löpande roller och ansvar
  • Arbeta för en tydlig kommunikation och kontaktvägar
  • Säkerställ legitimitet genom att löpande förmedla resultat
  • Ha en aktiv omvärldsbevakning för att vara lyhörda för förändringar i regelverk

 
Det fortsatta arbetet kring SAMRE-modellen regleras i en överenskommelse mellan medlemsparterna och modellen förvaltas av styrgruppen för förbundets insats Resursteamen. I Överenskommelsen finns fastställda forum för kunskapsutbyte, kunskapsöverföring och samverkan på både medarbetarnivå och chefsnivå.

Arkiv

Senaste kommentarer

-

Senate inlägg